Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

nova-lucy-mcraeI became obsessed with this idea of blurring the perimeter of the body, so you couldn’t see where the skin ended and the near environment started.”
You just read one of the most des
cribing sentences Lucy McRae used to make you understand the idea behind her work. And not only the idea behind her work is extremely interesting, also the outcome is. Lucy doesn’t call herself an artist, she doesn’t call herself a designer, she doesn’t call herself a technologist, Lucy calls herself a body architect…

 

Life & Career

Lucy McRae started her life in Australia. She was trained for fourteen years as a classical ballerina and followed an architectural education. But Lucy discovered the stage wasn’t a place for her. Instead she developed an huge fascination for the human body and the fact that the costume of a dancer seems to become a second skin.

Lucy McRae werd geboren in Australië. Ze werd veertien jaar lang opgeleid als klassiek ballerina en volgde eveneens een architectische opleiding. Maar Lucy ontdekte dat het podium niet de plek voor haar was. In plaats daarvan ontwikkelde Lucy een enorme fascinatie voor het menselijk lichaam en het feit dat een kostuum van een danser, tijdens het dansen, een soort tweede huid lijkt te worden.

‘Body architect’, is a term Lucy made up. She was standing in the HR office when they asked her: ‘What are you?’. Lucy tried to find a fitting description for her career in ballet, architecture and even in fashion, and said: ‘I’m not just one thing, I’m a hybrid’. But the answer wasn’t good enough for HR. They needed a job title in order to hire Lucy. Lucy left the building, extremely dissapointed, and without a job. But Lucy was so sad she didn’t got the job, that she returned. ‘I’m a body architect’, Lucy said. A moment later Lucy got the job.

‘Body architect’, is een term die Lucy zelf verzonnen heeft. Ze stond in het kantoor van HR toen ze Lucy vroegen: ‘Wat ben je?’ Lucy probeerde een passende beschrijving te vinden voor alles wat ze in haar leven had gedaan; een carrière in ballet, de architectuur en zelfs in de modebranche. Lucy gaf uiteindeljk het antwoord: ‘Ik ben niet slechts één ding, ik ben hybride’. Maar het antwoord was niet goed genoeg voor HR. Ze hadden nu eenmaal een beschrijving van haar baan nodig om Lucy in te kunnen huren. Lucy verliet het gebouw enorm teleurgesteld en zonder een baan. Maar Lucy liet het er niet bij zitten; ze keerde terug. ‘Ik ben een body architect’, zei ze. Een moment later had Lucy de baan die ze wilde.

Lucy had worked at Philips Design in the far future design research programme and worked with Aesop, Robyn (the singer), American Vogue and Bart Hess.

Lucy werkte voor Philips Design in het far future design research programme en ze werkte samen met Aesop, Robyn (de zangeres), de Amerikaanse Vogue en Bart Hess.

At the moment, Lucy McRae, TED fellow, works from her office in Amsterdam. She doesn’t see the body as seperate from the soul, but she does see the human body as the canvas she works on. In her work, art, architecture, sculpturing and fahsion come together. She coats bodies, she bathed them and so on; everything to create new bodies of exquisite imperfection.

Op het moment, werkt Lucy McRae, TED fellow, vanuit haar kantoor in Amsterdam. Ze ziet het lichaam niet los van de ziel, maar ze ziet het lichaam wel als het canvas waarop zij werkt. In haar werk komen kunst, architectuur, sculpturen en mode samen. Ze bedekt lichamen, ze dompelt ze onder enz. enz.; alles om nieuwe lichaam van volmaakte imperfectie te creëren.

Lucy-McRae_Robin-Body-Talk-shoot-by-Johan-Renck-Copy-800x1066

Lucy-McRae_Becoming-transnatural3

Bubbelle_Dress4-800x765

Built_Skin

Let’s take a look at a lecture of this ‘body architect’:
Laten we eens kijken naar een voordracht van deze ‘lichaamsarchitect’:


Robyn

Lucy also worked together with Robyn for her clip ‘Indestructable’. You can see the making of in the short videoclip below.

Lucy werkte ook samen met Robyn voor haar videoclip ‘Indestructable’. Je kunt de making-of in onderstaande videoclip zien.


Lucy & Bart

And Lucy keeps collaborating with great people. Together with designer Bart Hess she covered models (McRae herself, Hess or friends), with colored foam, clay or cardboard, she wrapped them with rope, wire of nylon, she sticked them with toothpicks and hang lots of balloons filled with water and bags full of pieces of wood on them. Everything to create new bodies of exquisite imperfection.

En Lucy blijft samenwerken met briljante mensen. Samen met ontwerper Bart Hess bedekte ze modellen (McRae zelf, Hess of vrienden van de twee), met gekleurd badschuim, klei of karton, ze wikkelde ze in touw, staaldraad of nylon, ze bedekte ze met tandenstokers en hing talloze waterballonnen en zakken vol met houtsnippers aan hun lichamen. Alles om nieuwe lichamen van perfectie imperfectie te creëren.

Exploded_view_part_two

lucy-and-bart-7
lucy-and-bart-3
lucy-and-bart-8 grow_on_you_part_one1 lucy-and-bart-1

Morphe by Aesop and Lucy McRae

Lucy McRae was approached by Aesop, a skin cosmetic brand. They wanted Lucy to make a short film, which would coincide with the global launch of their website.
Lucy got inspired by 19th-century scientist Hermann von Helmholtz, who once said: ‘Everything is an event on the skin.’ Lucy created the idea of a Frankenstein scientist and a Sleeping Beauty. They filmed the short movie in an old church in Amsterdam. There the scientist uses gels, liquids and baths for a total beauty treatment for the Sleeping Beauty. The short-movie is called ‘Morphe’ and shows the relationship between nature and science; the perfect combination for cosmetic brand Aesop.

Lucy McRae werd benaderd door Aesop, een merk dat cosmetische producten voor de huid aan haar klanten aanbiedt. Ze wilden dat Lucy een kleine film maakte, welke tegelijkertijd met de wereldwijde lancering van hun website, zou uitkomen. Lucy raakte geïnspireerd door de 19e eeuwse wetenschapper Hermann von Helmholtz, welke ooit zei: ‘Everything is an event on the skin.’ Lucy ontwikkelde ze het idee van een Frankenstein-achtige wetenschapper en een Sleeping Beauty. Het filmpje werd opgenomen in een oude kerk in Amsterdam. Daar gebruikte de wetenschapper verschillende soorten gel, vloeistoffen en baden voor een totaal schoonheidsritueel voor de Sleeping Beauty. De korte film werd ‘Morphe’ genoemd en toont je de relatie tussen natuur en wetenschap; de perfecte combinatie voor cosmetisch merk Aesop.

See the short-film below.
Bekijk de korte film hieronder.


Love,

Claudia


Sources:

Lucy McRae
Just For The Record
Joy of Irony
Creative Tempest
TED
Youtube.com